انوش معظمی در گفت‌وگو با «ایران آنلاین»:

نقش منفور حرمله جذابیت‌های دراماتیکی داشت/ نظر انوش معظمی درباره سریال مختارنامه

بهار خسروی

بهار خسروی

فرهنگ

73112
نقش منفور حرمله جذابیت‌های دراماتیکی داشت/ نظر انوش معظمی درباره سریال مختارنامه

بازیگر سریال مختارنامه گفت: بسیاری از نقش‌های منفی واجد جذابیت‌های دراماتیک و زیبایی شناسانه هستند که بازی آنها برای هر بازیگری جذاب به نظر می‌رسد.

گروه فرهنگی ایران آنلاین؛ مختارنامه سریالی است که چگونگی قیام مختار ثقفی پس از حادثه جانسوز عاشورا را به نمایش می‌گذارد. این سریال در ۴۰ قسمت ۶۰ دقیقه‌ای از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد. شروع پخش این سریال از سال ۱۳۸۹ بوده و تاکنون هر محرم از تلویزیون پخش می‌شود و پس از این همه سال اما هنوز هم مخاطبان خود را دارد. 

حرمله بن کاهل اسدی از چهره‌های منفور واقعه کربلا و قاتل عبدالله بن حسین و عبدالله بن حسن بود و در شهادت عباس بن علی (ع) نیز نقش داشت. نقش حرمله را در این سریال انوش معظمی بازی کرده است، به همین سبب با این بازیگر سینما و تئاتر به گفت‌وگوی مشروحی پرداختیم که در ادامه از نظر می‌گذرانید. 

نقش منفور حرمله جذابیت‌های دراماتیکی داشت

ایران آنلاین: بازی شما در این سریال بسیار برای مخاطب قابل قبول بوده، چی شد که این نقش را قبول کردید؟

معظمی: به‌عنوان یک بازیگر عرض می‌کنم که این نقش هم مثل بسیاری از نقش‌های منفی دیگر واجد جذابیت‌های دراماتیک و زیبایی شناسانه بود. برای هر بازیگری در وهله نخست برخورد با نقش جذاب هست ولی این گونه نقش‌ها که در تاریخ مابه ازای واقعی دارند و در ذهن و قلب مخاطب به شدت منفور هستند برای بازیگر چالش بزرگی است و بی تعارف می‌گویم که خیلی از بازیگران بازی در چنین نقش‌هایی را نمی‌پذیرند و در همان برخورد اول نقش را رد می‌کنند .

با این وجود بنده به دلیل ارادت و اعتماد زیادی که از قبل به آقای داود میرباقری داشتم و از سوی دیگر هم با توجه به باورها و اعتقادات دینی و ارادتم به اهل بیت (ع) به ویژه حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، نقش را پذیرفتم و تمام توانم را در ارائه نقش به کار بستم که به لطف خداوند متعال و عنایت خود آقا امام حسین (ع) نقش با وجود کم حجم و کوتاه بودن در کل داستان به خوبی از آب و گل درآمد و مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت؛ به طوری که خودم شخصا شاهد بازخورد اعجاب انگیز این نقش، حتی در مخاطبان دیگر کشورهای منطقه و حتی مسلمانان یکی دو کشور اروپایی بوده‌ام.

دستمزد قابل قبولی دریافت نکردم

ایران آنلاین: اگر باز هم به عقب برگردید باز هم بازی در این نقش را قبول می‌کنید؟

معظمی: پاسخ بنده صد در صد مثبت هست. اگر بار دیگر به گذشته برگردم و این نقش پیشنهاد شود بی درنگ آن را خواهم پذیرفت.

ایران آنلاین: برای بازی در نقش حرمله با توجه به اینکه نقش خیلی منفی بود، سختی کار داشت و همچنین حس و حال‌های منفی نسبت به این نقش در میان مردم، دستمزد قابل قبولی برای بازی دریافت کردید؟

معظمی: اصلا دستمزد قابل قبولی دریافت نکردم ولی همان دستمزد تقریبا خیلی خیلی کمی را هم که بابت بازی در این نقش دریافت کردم که بیشتر به یک شوخی اقتصادی شبیه است، برکت زندگی خودم می‌دانم و خدا را بابتش شکر می‌کنم.

ایران آنلاین: برای این نقش مطالعه هم کردید یا تحقیقی انجام دادید؟

معظمی: بله، برای نقش مطالعاتی انجام دادم. در تاریخ در مورد این شخصیت مطلب مکتوب در حد یکی دو صفحه وجود دارد. بخشی از تحقیق و مطالعه بنده به صورت میدانی و مصاحبه با کارشناسان اهل فن بود و در نهایت با راهنمایی‌های آقای میرباقری این نقش به صورتی که هست از کار درآمد.

واقعه عاشورا همواره برای شیعیان جهان، زنده، پویا و پاینده است

ایران آنلاین: سریال مختار سال‌هاست که محرم‌ها از تلویزیون پخش می‌شود با این حال هنوز هم مخاطب از آن استقبال می‌کند، فکر می‌کنید علت آن چیست؟

معظمی: در وهله اول این شاخصه و خاصیت کارهای نمایشی تاریخی هست که اگر در زمان خودشان درست و با کیفیت ساخته شوند، هرگز کهنه نشده و تا ده‌ها سال برای نسل‌های مختلف جذاب هست و قابل نمایش است. در سینما نمونه‌های زیادی را می‌توان از این دست نام برد.

در وهله بعد هم سوژه‌ای هست که در این فیلم‌ها به آن پرداخت شده و در داستان در آن مورد روایت می‌شود. به نظر شخص بنده به همان دلیل که واقعه عاشورا و وجود مقدس و مبارک اباعبدالله الحسین (ع) همواره برای مردم، آزادگان و مسلمانان و شیعیان جهان، زنده و پویا و پاینده هست، این کار تاریخی هم که با ارادت محض و تمام و کمال در مورد امام حسین (ع) و خوان‌خواهان و منتقمان ایشان ساخته شده همواره تازه و پرمخاطب باقی خواهد ماند.

بعد از مختارنامه کم کار نشدم

ایران آنلاین: بعد از مختارنامه و در حال حاضر مشغول چه فعالیتی هستید؟

معظمی: بعد از مختارنامه کم کار نشدم و در حد قابل قبولی فعالیت هنری داشتم و در گونه‌های مختلف تصویری کار کرده‌ام. در سینما فیلم‌هایی همچون «رستاخیز»، «کلاشینکف»، «سمور»، «یازده» که به زودی اکران خواهد شد، «مفت بر» که بعد از ماه صفر اکران می‌شود، «تک تیر انداز» از علی غفاری و ...

در تلویزیون در هم مجموعه‌های «جلال الدین»، «آسمان من»، «ترور»، «دندون طلا»، «دختر گمشده»، «از یادها رفته»، «علقمه سرخ» بازی کرده‌ام. 

در گونه تئاتر کلاسیک نیز دست کم سالی دو کار را به‌عنوان بازیگر روی صحنه داشته‌ام که در چندین کار هم به‌عنوان نویسنده ، انجام وظیفه کردم .

به تازگی بازی در یک فیلم داستانی اکشن تلویزیونی با نام «کد ۱۳۳» را به کارگردانی امید برزگر به اتمام رسانده‌ام که به زودی آماده پخش خواهد شد. هم زمان مشغول ایفای یک نقش متفاوت در مجموعه تلویزیونی «سلمان فارسی» به کارگردانی داود میرباقری هم هستم.

نمایشنامه‌ای به نام «دال» را به سفارش استان قدس رضوی به رشته تحریر درآورده‌ام که در انتشارات استان قدس به چاپ خواهد رسید و تا قبل از ماه محرم هم در تئاتری با مضمون مباهله به نویسندگی ایوب آقاخانی و کارگردانی دکتر حمید حرا در تالار وحدت تهران به روی صحنه بودم.

در حال حاضر هم مشغول نوشتن یک نمایش صحنه ای پلیسی با عنوان «چگونه بک قاتل زنجیره ای شدم» هستم.

ایران آنلاین: در پایان اگر نکته‌ای هست، بفرمایید.

معظمی: اقیانوس پر وسعت و بی انتهای عاشورا، بستری است برای کارهای هنری و نمایشی بی شمار که هر هنرمندی می‌تواند به اندازه و قاعده توش و توان خود در آن ذوق آزمایی و انجام وظیفه نماید. امیدوارم در آینده بستری فراهم شود که هنرمندان بدون دغدغه‌های رایج و با کمترین موانع بر سر راهشان بتوانند این مهم را به انجام رسانده و در پیشبرد پیام جهانی عاشورا به نحو بایسته و شایسته نقش آفرینی کنند و کم کاری‌های تاریخی و تبلیغی در گذشته را تا حد ممکن جبران کنند.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار فرهنگ